Recenze knihy: Má temná Vanessa a Vrány

by - března 15, 2022

Ahoj,

dneska tu mám recenze na dvě knihy, které pojednávají o velmi těžkých tématikách.

KATE ELIZABETH RUSSELLOVÁ - MÁ TEMNÁ VANESSA

Něco o autorovi:

Kate Elizabeth Russellová se narodila a vyrostla ve východním Maine. Promovala na University of Indiana a posléze získala i titul Ph.D. na University of Kansas. Má temná Vanessa (My Dark Vanessa, 2020) je její prvotina.

Má recenze:

5/5

Wow, knížka o vážném tématu zneužívání mladistvé učitelem, napsaná drsně, ale i dávnou citu. Hltala jsem ji od začátku do konce. I když mě v jednu chvíli začal štvát postoj hlavní hrdinky, která o svém problému nechtěla mluvit, no na druhou stranu to probírala pomalu s každým. Ale pak když se člověk zamysli jak by reagoval on? Neměla jsem odvahu ji jakkoli soudit. Kniha ve mě vyvolala různé emoce (vztek, frustrace či znechucení) a tohle jsou dle mého vlastnosti skvělé knihy.

Anotace:

Láska, nebo manipulace? Kniha, která otřese (nejen) rokem 2020.

2000. Patnáctiletá Vanessa studuje elitní střední školu, ale svět jejích vrstevníků jí připadá cizí. Někdo však rozumí tomu, jak je výjimečná: profesor angličtiny Jacob Strane. Jejich románek brzy přeroste v něco, co Vanessu změní na celý život. 2017. Bývalá studen
tka obviní Stranea z obtěžování a podporu hledá i u Vanessy. Ta však znejistí: Je možné, že muž, který jí kdysi vyznával lásku, ve skutečnosti zneužil své převahy nad ní?

PETRA DVOŘÁKOVÁ - VRÁNY

Něco o autorovi:

Petra Dvořáková (nar. 1977) je spisovatelka a scenáristka. Vystudovala střední zdravotnickou školu a absolvovala obor filozofie na FF MU. Do povědomí veřejnosti vstoupila svým debutem, knihou rozhovorů o víře Proměněné sny, za kterou v roce 2007 získala cenu Magnesia Litera v kategorii publicistika. O dva roky později jí vyšla druhá kniha Já jsem hlad — příběh o zápasu s mentální anorexií, hledání, cestě a návratu k ženské duši. V roce 2013 vydala svou první knihu určenou dětem Julie mezi slovy, za kterou získala ocenění Zlatá stuha v kategorii beletrie pro mládež a Cenu učitelů za přínos k rozvoji dětského čtenářství; připravuje se její slovinské vydání. Novinka Flouk a Líla z roku 2015 je jejím dalším titulem pro dětské čtenáře. Pro Český rozhlas připravila sérii rozhlasových pohádek a pro Českou televizi řadu scénářů k pořadům pro děti a mládež.

Má recenze:

3/5

Kniha neurazí, ani nenadchne... Příběh je poutavý, ale neměla jsem nutkání knížku rychle znovu otevřít, abych věděla jak to dopadne. Vykreslení psychologie postav bylo hezké a hned jsem si našla své oblíbené a neoblíbené postavy. I když musím uznat, že konec mě dostal.

Anotace:

Komorní příběh, který končí tam, kde začíná tma.

Dvanáctiletá Bára se právě nachází na prahu dospívání. Projevuje se u ní výtvarné nadání, ale také živelná a občas nezvladatelná povaha. S nástupem puberty se konflikt mezi její spontánností a touhou matky po nekomplikovaném životě dramaticky prohlubuje. Zvlášť v kontrast
u s její o něco starší, poddajnou sestrou. Čím více chce Bára svou přirozenost realizovat, tím úporněji se její okolí snaží tyto nesrozumitelné a průměru se vymykající potřeby ovládnout. Jejího talentu si všimne mladý učitel výtvarné výchovy přezdívaný Frodo, který jí nabídne citlivou oporu v boji s nároky rodiny, jež pod fasádou vnější spořádanosti ukrývá i velmi temná místa. Jenže Bára svoji válku v zákopech nerozumění stále prohrává. Jedinými spojenci se jí tak stávají vrány hnízdící před okny v parku. Vrány, které zpřítomňují přirozenou pudovost prostupující zvířecí i lidské životy. Svět, na který se Bára stále mocněji napojuje. Nabídne jí někdo opravdovou pomoc? Existuje ještě nějaké východisko?

You May Also Like